Idėjos iš Debesylos galvos

Ką žino produktyviausi pasaulio žmonės? Ir ką turėtum žinoti tu?

Išleista 2018-06-05 į Paprastumas

Jei turi didelių tikslų ir bandai juos pasiekti produktyvumu, tai turiu blogų naujienų. Gali būti, jog darai ne tai, ką derėtų. Visiškai ne tai.

Produktyvumas tau nepadės. Tai nėra efektyvumas.

Vos prieš mėnesį, klausiau gero draugo Tauro, koks paros metas pats produktyviausias. Kokiu metu man derėtų eiti miegoti ir bandyti atsikelti, kad galėčiau per dieną padaryti kuo daugiau darbų ir spėčiau pasiruošti egzaminams.

Atsimenu ir kaip prieš metus, praeitą rugsėjį, grūdau į kiekvieną dieną kuo daugiau veiklos ir tuo atvirai didžiavausi. Universitetas, karininkų kursai, savanorystės projektai, kartografija, du papildomi darbai ir dar kelionės su tuometine mano mergina.

Net nesu tikras, kodėl aš tada jaučiausi toks kietas. Juk, tarytum, kam rūpi, kiek į savo dieną gali sugrūsti darbų?

Taigi, pasirodo svarbiau ne kas daugiau dirbs, o kas darbus padarys kokybiškiau ir naudingiau. Rankų darbo odos gaminiai vertinami ne todėl, kad jų būtų daug ir jie būtų pigūs.

Jei siekei produktyvumo – liaukis. Vietoj to geriau būk efektyvus.

Taip pasieksi daugiau, nepaisant to, ar esi tik vienišas svajonių gaudytojas, ar milžiniškos įmonės vadovas.

Ką renkiesi - ilgalaikį palikimą ar trumpalaikius žaidimus?

Produktas ir efektas? Kuo tai skiriasi?

„Neužtenka būti vien užsiėmusiu veikla… Svarbiau žinoti, kodėl tu ja užimtas.“

Henry David Thoreau, 19-to amžiaus filosofas

Keista, kaip kartais produktyvumas būna sumaišomas su efektyvumu, tarytum jie būtų vienas ir tas pats. O juk nereikia net atsiversti kokio didelio, apdulkėjusio, iš spintos gilumų ištraukto žodyno – užuominos yra pačiose žodžių šaknyse.

  1. Produktyvumas – produktas.
  2. Efektyvumas – efektas.

Matai skirtumą? Kai vienas nukreiptas, kaip sukurti kuo daugiau produkto, kurį nežinia kur dėtum, kitas nukreiptas į tai, kaip sukurti ką nors, kas turėtų efektą, poveikį.

Įprastai nesu mėgėjas ieškoti kaltų, [ftn]Na, nusidėjusių. Bet medžio kaltų irgi įprastai neieškau. Nebent panoriu užsikalti pinigų. 😉 (Taip, toks mano humoro stilius. Medinis.)[/ftn] bet šitai tikrai gali būti bent viena iš priežasčių, kodėl skirtingose šalyse vis dar skirtingai kainuoja maistas, vanduo ar elektronika, kodėl politikai pateikia šimtus pataisų, iš kurių priimamos vos dvi ir kodėl po sunkios darbo dienos atrodo, kad išeini užsidirbęs centus.

Pirmasis pastebėjimas: Bandymai sukurti daugiau produkto apakina.

Tik prieš mėnesį pastebėjau, kad praleidžiu daugiau laiko ieškodamas naujų stebuklingų produktyvumo didinimo būdų, nei tais būdais naudodamasis.

Ar tu irgi turi tokią bėdą? Galbūt net Debesylą taip radai?

Dar visai neseniai bandžiau stebėti savo laiką su RescueTime, [ftn]Ir tai vis dar darau. Jei įdomu – štai, pasakoju kaip.[/ftn] riboti darbo ciklus su Pomodoro technika ar naudoti Geting Things Done bei Kanban sistemas darbams susiskirstyti.

Ir negalėčiau pasakyti, kad tai man labai padėjo sukurti geresnį turinį šiam tinklaraščiui. Dar blogiau – tai net produktyvumo nepakėlė tiek, kiek žadėjo reklamos.

Lengva ieškoti būdų, kaip sukurti daugiau produkto. Ir labai nesunku pamiršti, kodėl tu išvis dirbi? Kodėl tu darai tai, ką darai? Ar tikrai daugiau bus geriau? Galbūt tau reikia turinio, o ne produktyvumo?

„Nėra nieko neproduktyviau, kaip bandymas surasti būdą padaryti kažką,
kas išvis neturėtų būti daroma.“

Peter Drucker, šiuolaikinės verslo vadybos pradininkas

Antrasis pastebėjimas: Produktyvumas suteikia tik produktą.

Aš nesugalvoju situacijos, kurioje tiesiog produkto gavimas galėtų būti pagrindinis tikslas. Jei sugalvoji – parašyk komentaruose. Galėsi nustebinti mane.

Viskas, ką tu darai, yra orientuota ne į produktą, o į efektą. Poveikį. Taip, net jei dirbti fabrike ir tau moka už tai, kiek žuvų išskrodei per vieną minutę, tu vis vien dirbi ne dėl produkto. Tu dirbi dėl poveikio – dėl užmokesčio, dėl pinigų. [ftn]O pinigus uždirbi ne dėl jų – dėl to, kad tavo vaikai turėtų kuo apsirengti ar galėtum nusipirkti kavos savo mėgstamiausioje kavinėje.[/ftn] Jei tau darbas patinka, tai gal tiesiog dėl malonumo.

Net jei nuo tavo produktyvumo priklauso efekto didumas, tau nėra būtina gaminti tą patį produktą. Velniop žuvį Norvegijos fabrike, jei tiek pat ar daugiau gali užsidirbti malonesnėje, paprastesnėje veikloje. [ftn]Arba jei mąstai plačiau – gali suteikti didesnę vertę kitiems. Galbūt, pavyzdžiui, būtum geresnis neįgalių senelių prižiūrėtojas nei programuotojas? Galbūt. Gaila tik, kad Sybil sistema iš man patikusio anime „Psycho-pass“ dar kol kas nesukurta.[/ftn]

Pameni pasaką apie karalių, kuris netyčiom prisilietęs viską auksu pavertė? [ftn]Originali istorija kilusi iš senovės graikų mito apie karalių Midą. Mano viena mėgstamiausių. :)[/ftn] Pamiršo jis, oi pamiršo, kad vien auksu gyvas nebūsi. Net jei auksas duonos formos.

Siek efekto, poveikio – ne produkto.

Statyk kolizieju kuris stovetu ilgai

Tai kaip pasiekti efektyvumą?

Išduosiu paslaptį: deja, aš dar vis neišmokau pasiekti didžiausio galimo efektyvumo. Bent tokio, apie kurį svajoju. Bet po nepavykusių bandymų su produktyvumu, perėjau prie bandymų padaryti didesnį poveikį.

Ir tai padėjo man pasiekti daugiau, nei kada pasiekiau būdamas „produktyvus“.

Jei ir tu nori tokių teigiamų pokyčių, tai nėra sudėtinga:
…Būk neproduktyvus. Visiškai.

To ir tikėjaisi, ar ne? Jei jau bandai mesti produktyvumą pro langą, tai nesustok. Pameni produktyvumo šūkį? „Daugiau per mažiau laiko“, sako jis. O tu daryk priešingai: mažiau ir per ilgesnį laiką.

Statyk koliziejų, kuris stovėtų. Ne kortų namelį, kuris sugriūtų.

1) Turėk mažiau tikslų.

Ironiška, kad geriausias vaistas nuo „dirbau, dirbau ir nieko nepadariau“ dažnai būna bene labiausiai ignoruojamas. Tavo dėmesys, jėgos ir paros laikas yra riboti ištekliai. Tu turėtum tai saugoti tam, kas geriausia ir nešvaistyti to, kur papuola!

Paskirk savo geriausiems norams, geriausiems iš geriausių darbams daugiausiai savo išteklių. Augink save tarytum gyvūnėlį. Nepalik dėmesio tam, kas skaudina ir yra blogai.

Jei turi begalę nebaigtų darbų – pasitelk Upės filosofiją.

„Paprastumas sueina į du ėjimus: Atrask svarbiausią…
Ir tada išmesk viską, kas liko.“

Leo Babauta, minimalistas

2) Neskubėk. Ir nedirbk darbo dukart.

Kas čia darosi, kad didžiausio išpuikimo laikais [ftn]Kaip man sakė Kauno Laisvės alėjoje sutikta senolė.[/ftn] tenka įkalbinėti žmones eiti pasiilsėti? Absurdas!

Neskubėk – juk nėra kur. [ftn]Nebent į senąsias kapines.[/ftn] Geriau eik ir patinginiauk. Štai privalumai:

  • Tai sveika tavo kūnui;
  • Tai sveika tavo protui;
  • Tu netgi ilgiau gyvensi (taip, ir šitai);
  • Ir svarbiausiai: geriau žinosi, ko išties trokšti.

Tinginiai nedaro to, ko nereikia, tinginiai daro tik tai, kas duoda didžiausią naudingą poveikį. Juk jei jie darytų tai, kas nebūtina, jie nebūtų tinginiai, tiesa? [ftn]K. Donelaičio „Metų“ herojus Slunkius todėl yra vienas pozityviausių šios istorijos herojų. Jis džiaugiasi gyvenimu, o ne lenkia nugarą, „Nes verkia duonelė“… Kokia dar duonelė verkia, kad mums nebereikia kibirais vandens į dušą nešiotis, o žinias lengvai randi internete!? Jei kas ir verkia – tai tik kvailiai, kuriems svarbu daug dirbti, tačiau nežinant kodėl.[/ftn]

Aš net išleidau knygą apie tinginystę. Tinginystė padeda pamatyti,
kas tau yra išties svarbu.

Daryk mažiau, mažiau, nei kada darei ir efektyvumas pats ateis. Jei pajausi, kad tai, ką darai, darai nepakankamai efektyviai, tu tikrai rasi būdą, kaip tai nudirbti geriau.

Svarbiausiai nesiekti būti produktyviu vien tam, kad tokiu būtum. Piramidžių nepastatė per vieną dieną, o jos stovi jau kelintą tūkstantį metų. [ftn]Tiesą sakant – Cezariui, Kleopatrai, Jėzui ir kitiems tų laikų bičiuliams piramidės buvo tokios senos, kaip šie bičiuliai seni mums. Piramidės stovi velniškai seniai.[/ftn]

Eik, padaryk tai, kas turės ilgaamžę vertę. Poveikis, efektas išlieka.

„Sukoncentruok savo mintis į vieną darbą.
Saulės spinduliai nedegina tik tol, kol jie išsklaidyti.“

Alexander Graham Bell, telefono išradėjas

Pilis statantis, [ftn]Kaip manai, kodėl kiekvieno straipsnio rašymui užtrunku bent savaitę, o po išleidimo juos reklamuoju bent po 20 kartų? Vieną kartą dirbu, dvidešimt kartų kviečiu į tvirtovę. Užeik![/ftn]

Danielius parasas

Tags: TM

Gauk šviežiausias idėjas tiesiai į el. pašto dėžutę!