Freelancerių knygos juodraštis: Antra dalis.

Dienos tikslas: 1738 žodžiai. Parašyta: 1849.

Šią knygą rašau su Rastopeledos.lt autore Jurgita Raudonyte. Tai tik juodraštis ir galutinė knyga keisis. Bus ir klaidos pataisytos, ir kitaip pateikta. Bet akį užmesti gali jau dabar!


Darbo ir klientų paieškos metodai.

Dabar, kai jau turi pasiruošęs techninį darbo pagrindą ir gali nebebijoti dėl policijos, žinai pagal kokią darbo rūšį pinigus rinksi… Lieka dirbti!

Nuo ko pradėti?

 

Pirma: Kodėl kažkas turėtų tau duoti darbo?

…Nes esi gražus?

Na, tai faktas. Bet nors to pakanka mums, gali nepakakti kitiems. Yra visokių keistų žmonių, kurie nesupranta grožio ir vertina tik litus, eurus, svarus…

 

“Ar man reikia CV?”

Ne, to, kur surašyta, jog 10-toje klasėje vasaros atostogų metu vartei burgerius, paskui nuėjai dirbti į pardavimus, tada kur nors administratore arba prie statybų… Nereikia. Niekam neįdomu, kokias nesąmones veikei per savo dienas ir kokias knygas skaitei.

…Jei tai nėra susiję su tavo dabartine darbo sritimi.

Užtat turi pasiruošti tokį CV, kuris išryškintų tavo, kaip savo srities specialisto, gebėjimus. Nori rašyti? Tai į CV surašyk, kada pradėjai pirmą asmeninį blogą, kur tavo tekstai buvo publikuoti, prie kokių projektų dirbai ir panašiai. Lygiai taip pat ir visų kitų sričių specialistams.

Geras CV padės tau surasti savo klientus. Prastas CV padės juos atbaidyti.

Jei neturi ką įrašyti į savo CV, nes patirties neturi jokios – tuomet nieko tau ir nereikia. Aibės freelancerių suranda klientus be jokių įrodymų, vien su užsidegimu ir misija dirbti. O jei tavo pirmasis darbas bus tavo draugams ar pažįstamiems feisbuke – tuo labiau gali nereikėti jokio CV, jiems gali užtekti to, kad pažįsta tave.

 

“Ar man reikia žmogiško feisbuko profilio?”

Taip. Ar pameni, ką skaitei prieš maždaug penkias sekundes? Leisk, pacituosime:


“Tuo labiau gali nereikėti jokio CV, jiems gali užtekti to, kad pažįsta tave”.

 

  • Du labai protingi autoriai

 


Šiomis dienomis mes visi gyvename feisbuke. Ar jei ne visi, tai didžioji dauguma. Mes čia užsukame vos nubudę, esame pietaudami, esame kakodami, esame prieš miegą… Turbūt kai kurie mūsų laiko feisbukui skiria daugiau, nei skirtų savo vaikams.

Neišvengiamai – čia ir ieškome bei randame darbuotojus, surandame, kokį daiktą ar paslaugą norėtume įsigyti.

Tau reikės paskyros, iš kurios galėtum rašyti klientams, reklamuoti savo paslaugas grupėse (ar asmeniškai įmonių atstovams), parodyti savo įgūdžius.

 

“Bet kam rūpi mano asmeninis profilis?”

Techniškai – niekam. Jei nuoširdžiai, tai gali neklausyti, ką mes dabar sakome ir daryti su savo profiliu ką tik nori. Kad ir dalintis “Russia Today” tikrai labai tikromis ir tikrai ne melagingomis naujienomis. Mums nusispjaut, ką darysi savo profilyje.

…Tik tavo galimiems klientams tavo profilis gali būti pirma ir paskutinė stotelė. Pamatę tavo profilį jie gali išeiti ir susirasti geresnį specialistą.

Štai, ką turėtum žinoti:

 

  1. Jei tavo vardas ir pavardė bus “Ne Tavo Reikalas”, “Karolis Nesvarbu”, “Nijolė Gelinis Nagų Lakavimas”, “Paklausk Pasakysiu”, “Matrica Lietuvoje” ar “[[Jonas Baranauskas]]” – NIEKAM nebūsi įdomus. Nes žmogus tokiu vardu nėra žmogus, jis yra idiotas. Ir tai mokslinis faktas. [[Na, gerai, išties ne. Bet šiaip… :)]]
  2. Jei ant tavo feisbuko profilio cover bus uždėta Lamborghini, Buggati, Ferrari nuotrauka, o reklamuosi savo paslaugas kaip labai pigias – NIEKAM nebūsi įdomus. Manai kažką sužavėsi tokiomis nuotraukomis? Net jei išties turėtum prabangų automobilį – tai vis tiek nieko nesužavės, nes niekam nepatinka pagyrūnai, galintys pasigirti tik automobiliu.
  3. Jei vietoj tavo asmeninių nuotraukų bus prikelta Mergaičių Mašenkų, Nagami Light, Songokų ar Bradų Pitų – NIEKAM nebūsi įdomus. Vėlgi, nes tokia paskyra neatrodo tikra, atrodo tik kaip kalėjime sėdinčio sukčiaus arba spamo paskyra.
  4. Jei tavo feisbuko sienoje bus skatinamas smurtas prieš homoseksualus, komunistus, vyriausybę, jau nuteistus nusikaltėlius ar kitus ne tavo pažiūrų žmones – NIEKAM nebūsi įdomus. Nes, žmogau… Kuo tu nori įsidarbinti, skelbdamas tokius dalykus? Samdomu vaikžudžiu? Prievartautoju? Ar šiaip pilno etato idiotu durnių namuose? Šiais laikais skatinimai smurtauti tinkami tik Rusijos Pederacijoje, taigi keliauk iš mūsų Lietuvos.
  5. Jei tavo feisbuko paskyroje bus rašoma, kad LETUVOJE VISI VAGIS EMIGRACIJA DIDELE VISI ZUDOSI DEVE DEVE KA DARITI NERA TEISIBES REIKIA EMIGROTI… Tai, irgi, NIEKAM nebūsi įdomus. Geri profesionalai problemas, esančias aplinkui SPRENDŽIA, o ne rėkauja nesąmones. O tu juk geras profesionalas, ar ne? Ar ne? Mums atrodo, kad taip, esi būtent toks!
  6. Jei tavo feisbuko paskyroje bus dalinamasi, kad “Visos teisės šioje paskyroje priklauso tik man…”, “Pamatykite naujus N. Bunkės papus”, “Kražiuose žudikas nužudė žmogų” ar “Dalinkis ir melskis, kad pasikeistų pasaulis”, tai… Kažkam gali būti įdomus. Arba ne. Čia jau daryk ką tik nori, bet tiesiog patariame būti atsargesniais ir nesidalinti kiekviena papuolusia nesąmone.

    Pabandyk savo profilį paversti muziejumi į kurį būtų malonu užeiti, atrink tik tai, kas tikra ir kuo išties tiki. Jei tau šios naujienos ir mėmai svarbūs – tebūnie, viskas gerai. Danielius dar ne tokiomis nesąmonėmis kartais dalinasi, nes jis mėgėjas sekti durnus interneto mėmus, bet tai tik jo stilius. Užtat neskatina smurto ir atsirenka dalintis tik tuo, kuo yra.

    Pasistenk savo paskyroje būti nuoširdžiai savimi. Ir būti maloniu, draugišku, žmogumi, su kuriuo pats norėtum susipažinti ar feisbuke parašyti “Ei, man labai patinka tai, kuo tu daliniesi”. Jei tos būsi – tikėtina, kad surinksi panašių į save žmonių auditoriją. Tavo klientai bus irgi tokie pat, kaip tu.


Apibendrinant feisbuko paskyros reikalą: Tai tavo virtualus CV. Tu esi tai, kuo daliniesi. Tave atpažįsta pagal tai, kuo daliniesi.

Ir jei kada rašysi galimam klientui ar dalinsiesi skelbimu feisbuke (arba net pateiksi popierinius CV!) tai būk tikras, kad šie žmonės tikrai užeis patikrinti tavo profilio. Niekas nenori duoti pinigų galimam apgavikui, mužikui, neatsakingam darbuotojui ar tiesiog nežmogiškam šlykštynei.

Užtat dalinkis tuo, kas esi. Ir kas tau svarbu. Jei turi vaikų – dalinkis jais! Jei pamatei juokingą filmuką – dalinkis tuo! Nereikia būti pernelyg rimtu. Svarbiausiai, kad neatbaidytum potencialų klientų, nemeluotum netikromis nuotraukomis ar vardais, parodytum, kad esi geras visuomenės narys, kurį tikrai galima gerbti net už mažus jo darbus.

Pabandyk būti tokiu žmogumi, kad tau mokėtų net neatlikus darbo. Šiaip. Nes esi pagarbos vertas! Galbūt taip užsidirbti nepavyks, bet kai pasiūlysi savo paslaugas ar prekę – žmonės bus tikri, kad tavimi pasitikėti galima, o dirbsi iš visos širdies.

Mes jau dabar tikime, kad esi pagarbos vertas žmogus. Tu esi! Visgi nepatingėjai perskaityti net iki šios vietos, o tai sugeba ne visi. Tik galbūt ne visą save parodai savo feisbuko paskyroje?

 

“O ar bloga reklama vis vien reklama?”

Na… Reklama. Bet kaip sako verslo ir pardavimų konsultantas Seth Godin (įkvepiantis Danielių kurti kokybišką turinį ir nesustoti), ar tau tokios reklamos reikia?

Tu gali tapti žymiu per pusmetį. Lengvai. Tiesiog išsirenk nuogas priešais Prezidentūrą, parėkauk “prie ruso buvo geriau”, galbūt primeluok, kad Lietuvos prezidentė Dalia Grybauskaitė su tavimi permiegojo ar kokią panašią nesąmonę… Tapsi šių dienų Minedu!

Tik, žmogau… Na, mes iš tavęs kažko pirkti jau nebenorėtumėme.

Panašiai su “Verslas nuo nulio” mokymų kūrėju Karoliu Šimkumi, kuris įkūręs kelias netikras įmones kaip “Aeton” apgavo tūkstančius lietuvių ir pavogė jų pinigus. Apie jį kalbėjo žiniasklaida! Feisbuke dalinosi kiekvienas! Iš jo žvengė kiekviena feisbuko įžymybė!

…Manai Karolis dėl to dabar sulaukia daug klientų? Jam tai buvo labai gera reklama?

Nebūk Minedu. Mums nuoširdžiai šio aptariamo herojaus gaila – kadaise jis bandė tapti žymiu pačiais šlykščiausiais būdais, per melus, apgavystes ir siaubingas dainas. Nuo tada praėjo jau 10 metų, iš kurių didžiąją dalį laiko jis buvo pasišalinęs iš visuomenės ir feisbuko. Tačiau net dešimtmečio neužteko, kad jo, kaip mėmo, įvaizdį pamirštų! Kadaise jis padarė didelę klaidą. Ir tikimės, kad niekas Lietuvoje tokios nebekartos. Nekartosi ir tu.

Anti-reklama NĖRA gera reklama. Jei nesisaugosi ir bandysi tapti žymiu pačiais bjauriausiais ir pigiausiais būdais, tu gali tapti antruoju Minedu. Ir to nepataisysi ilgai; galbūt ir niekada.

Užtat reklamuokis teigiamai!

Kurk turinį, kuris įkvėptų, kuris būtų nuoširdus ir tikras. Kuris keistų pasaulį, o ne tik skatintų rėkauti ir žudyti. Kurk turinį kupiną meilės ir įžymumas ateis pats. Šiuo metu Danielius keliauja į paskaitas ir duoda interviu didžiausiems Lietuvos laikraščiams vien todėl, kad jis kūrė tai, kuo tikėjo. Ir nesustojo. Galbūt jo technika nėra pati geriausia, jo tekstus galima dar pataisyti, bet užtat jis dirbo su nuoširdžiu noru padėti. Dirbo iš širdies.

 

Antra: Kaip rasti klientų ir pirkėjų?

Pirmiausiai turėtum išsiskirti – pardavinėji paslaugą (feisbuko puslapio administravimą, tekstų redagavimą, masažą, automobilio remontą…) ar daiktą (užrašinę, taburetę, sumuštinį, rankų darbo tualetinį popierių…)?

Nes jei paslaugą – labiau ieškok vietų, kur skelbiasi kiti paslaugų tiekėjai ir kur jų ieškoma. Pavyzdžiui, feisbuko grupėje, puslapyje Versliukai(.lt), Fiverr(.com), galbūt Skelbiu(.lt), popierinių laikraščių skelbimų skiltyje.

Nes jei daiktą – labiau ieškok vietų, kur parduodami daiktai ir jie perkami. Puslapiuose Skelbiu(.lt), Vinted(.lt), Etsy(.com), Ebay(.com), feisbuko daiktų pardavimo grupėse, galbūt būtų gerai, jei atsidurtum realiose daiktų krautuvėlėse (arba kad ir kavinėse) arba virtualiose (tokių irgi būna, tai labiau specializuoti Etsy(.com) variantai).

Iš esmės tai nėra kažkoks labai aukštas mokslas. Tereikia tik skelbtis.

SVARBU: Reklama yra gerai. Jokiu būdu nepradėk galvoti “oi, bet taigi reklamuotis taip gėda, aš nieko neturiu…”. Ne, net jei tu nieko neturi – reklamuokis, kad gali tai sukurti ir pateikti. O jei jau turi patirtį ir daiktą – reklamuokis, nes tik taip mes rasime, ką turi mums pasiūlyti.

(Mus asmeniškai labai nuvilia nuostabių daiktų autoriai (kad ir medžio raižinių kūrėjai [[Time3Believe(((???))]]), kurie kuria tikrai išskirtinius kūrinius… Tačiau paprasčiausiai bijo apie save pasakoti. KAIP MES APIE TAVE SUŽINOSIME? Magiškai susapnuosime tave lyg Geležinį vilką ant Gedimino kalno?)

Štai, kur gali pristatyti (ir vėliau neišvengiamai parduoti) savo paslaugas:

 

  1. Feisbuko grupėse kaip [[aaaaa]], [[bbbbb]], [[cccccc]]……

    Turėk omenyje, kad reklamuojantis grupėje turėtum perskaityti grupės taisykles. Pavyzdžiui, kai kuriose neleidžiama reklamuotis dažniau nei kartą per savaitę ir panašiai. Grupės naudingiausios tuomet, kai elgiesi kaip žmogus, o ne spamo mašina.

    Taigi nerašyk nesąmonių kaip “pasiūlymus į PM/AŽ”, atsakyk į klausimus, komentarus ir apskritai labiau naudok grupes kaip pažinties vietą su kolegomis. Visi tavo konkurentai yra kolegos (nes jie irgi freelanceriai), o turint draugų visad geriau, nes galima vienas kitą rekomenduoti. Jurgita maždaug pusę užsakymų ir gauna per tokias rekomendacijas, nes ji tiesiog elgiasi draugiškai ir žmogiškai.

    Taip pat, kad grupės veiktų geriausiai, tau reikės ir žmogiškos feisbuko paskyros. Bet apie tai jau kalbėjomės, ar pameni? 😉

Puslapiuose Versliukai.lt, Skelbiu.lt, Fiverr.com, Craiglist.com………

Čia dažniausiai tau reikės ne tik nustatyti tinkamą paslaugos kategoriją (ne, masažas nėra “poilsio prekės”), bet ir save apsirašyti. Tai gali padaryti pats, bet jei nepasitiki savo lietuvių kalbos sugebėjimais visada gali paprašyti geriau rašyti mokančių artimųjų, draugų (taip darytų Danielius, jei grįžtu 6 metus atgalios, kai taisyklingai rašyti nemokėjo) arba pasisamdyk tekstų rašytoją, redaktorių. Ir nesijaudink, trys pastraipos teksto tau kalno eurų nekainuos – tikėtina, kad iki [[15]] eurų. O tai yra visiškai menka investicija į ilgalaikį aprašą, kuris paskatins reklamos žmones pasidomėti jumis, ne bėgti pas mokantį rašyti geriau.

Taip pat labai gerai, jei pateiksi nuorodą į asmeninį feisbuko profilį, kuris, kaip minėjome, yra tavo virtualus CV. Gali pridėti ir tikrą, pagal darbo rūšį atrinktą, CV. Dar labiau išsiskirsi, jei įdėsi gražią savo nuotrauką ir kelis tikrus (prašome!) atsiliepimus apie jūsų paslaugas su autorių vardais, galbūt net nuorodomis į jų feisbuko profilius ar darbovietes.

Taip, tai gali atrodyti nemažai. Bet visa tai padės tau išsiskirti.

Tavo paslaugos gali būti 50 kartų geresnės už visų tavo konkurentų. Bet jei galimą klientą atbaidysi rašybos klaidomis, su bulve daryta nuotrauka ar darbo patirties, kokybės, įrodymų trūkumu – atgal žmogaus nesusigrąžinsi.

Visa šitai nėra taip gražu, kaip posakyje “Tiesiog daryk ir klientai ateis”. Bet tokia yra realybė. Rekomenduojame apsilankyti savo konkurentų prisistatymuose ir save pabandyti pristatyti dar kokybiškiau nei visi aplinkiniai.

O jei tai neveiks – išbandyk kažką beprotiško, keisto. Kad ir sukurk eilėraštuką apie savo autoremonto paslaugas, kodėl gi ne? Svarbiausia – tu turi save pristatyti, be prisistatymo tu tik plikas įrašas kataloge. Dar vienas iš daugelio.